پرداخت با NFC تمرکز بر مشکل قرن گذشته است

اخیرا Patrick Gauthier معاون پرداخت های آمازون در مصاحبه ای از نقش آمازون در آینده صنعت پرداخت صحبت کرده است.

او در صحبت های خود مطرح کرد٬ هنگامی که کارت های اعتباری وارد بازار شدند٬ این اتفاق یک حرکت رو به جلوی بسیار بزرگ برای مصرف کنندگان بود٬ چرا که قبل از آن افراد توسط پول نقد و چک خرید می کردند. اما تکنولوژی NFC را نمی توان جهش رو به جلو و بزرگی مانند ظهور کارت های اعتباری دانست٬ باید دید آیا پرداخت از طریق NFC های موبایل واقعا خیلی راحتتر از پرداخت از طریق کارت اعتباری است؟

حتی خبر بدتر برای NFC اینکه پیشرفت های تکنولوژی به دنبال حذف کردن کل پروسه خرید هستند. اتفاقی که این معاون تازه وارد از آن به عنوان «تجربه خریداری» (buying experience) نام می برد و معتقد است که فرصت های بسیاری در آنجا وجود خواهد داشت.

او در ادامه صحبت های خود بیان کرد٬ کار کردن بر روی تکنولوژی NFC در پرداخت٬ تمرکز بر روی مشکل قرن گذشته است. آینده صنعت پرداخت در حول اتفاقاتیست که قبل از پرداخت نهایی (checkout) رخ خواهد داد.

این جاییست که آمازون تمرکز کرده است و سرویس “Login and pay with Amazon” که به کاربران این امکان را می دهد تا در وبسایت های با قابلیت خرید آنلاین با یک یا دو کلیک با اکانت آمازون خود که اطلاعات کارت اعتباریشان را آنجا ذخیره کرده اند لاگین و پرداخت کنند.

آمازون تعداد وبسایت هایی که از این سرویس استفاده می کنند را تا بحال اعلام نکرده است گرچه Red Dress Boutique یکی از وبسایت هایی که این سرویس را به کاربران خود در حدود چهار سال ارایه کرده است گزارش داده که بیست درصد از خرید هایش از طریق درگاه و سرویس آمازون انجام می شود.

آمازون کارمزد ۲.۹ درصدی بعلاوه یک کارمزد متغییر تا سقف ۳۰ سنت روی این سرویس از فروشنده دریافت میکند.

آمازون می داند که رقابت سختی را با شرکت هایی مانند اپل٬ گوگل٬ پی پل٬ و استرایپ در صنعت پرداخت و دریافت خواهد داشتی بازاری که تحقیقات و مطالعات انتظار دارد تا سال ۲۰۱۹ سه برابر شود و به رقم ۱۴۲ بیلیون دلار برسد.

به عنوان نمونه Apple Pay شاید در حال حاضر روی آخرین قسمت «تجربه خریداری» یعنی انتقال پول تمرکز کرده باشد اما نمی توان افزایش محبوبیت فروشندگان و خریداران برای استفاده از این سرویس را منکر شد. در همین حال فیسبوک نیز با ارایه سرویس جدید خود در مارچ با نام baked into وارد این نزاع شد که از طریق مسنجر فیسبوک می توانید به دوستان خود پول پرداخت کنید و همه اینها تصدیق میکند که چگونه صنعت دریافت و پرداخت در حال تکامل است و به لطف تکنولوژی بر جنبه های مختلف زندگی ما تاثیر می گذارد.

منبع: mashable