حدس می‌زنید در «شاخص جهانی استفاده از موبایل» در چه طبقه‌ای قرار می‌گیرید

«چند وقت پیشا برای مادربزرگ پیرم که راه رفتن براش سخت شده، یه تلفن بی‌سیم خریدم که هر جای خونه بود، بتونه راحت جواب بده. این تلفن بی‌سیم هم مثل بیشتر مدلای دیگه‌ای که تو بازار هست، دفترچه تلفن و خیلی امکانات دیگه داره و منم تقریباً همه‌ی شماره تلفنای مورد نیازش رو تو این تلفن براش ذخیره کردم. اما هنوزم وقتی مادربزرگم میخواد با اون تلفن به کسی زنگ بزنه، می‌ره شماره رو با هزار زحمت از دفترچه تلفن کاغذی رنگ و رو رفته‌ش پیدا می کنه و دیلینگ دیلینگ، دونه دونه رقم ها رو وارد می کنه!»

اگر با خواندن این داستان فقط یاد مادربزرگ و پدربزرگتان افتاده‌اید، شاید تا آخر این متن نظرتان تغییر کند و افراد دیگری هم در ذهنتان تداعی شوند.

بسیاری از مردم گوشی‌های هوشمند دارند ولی با آن فقط به تماس‌های تلفنی جواب می‌دهند، پیامک می‌زنند و یا برای هم جوک و کلیپ می‌فرستند. شاید فرض کنید چون با گوشی هوشمندتان گاهی نقشه چک می‌کنید یا صفحات شبکه‌های اجتماعیتان را به‌روز می‌کنید، پولی که برای گوشی هوشمندتان داده اید را حلال کرده‌اید.

اما باید بگویم که احتمالا اشتباه می‌کنید! این گوشی‌ها مثل خدمتکاران بی‌مزد و منت، کارهای خیلی جالب تری انجام می دهند که زندگی را برای ما آسان‌تر کنند.

در جدیدترین گزارش GSMA نحوه‌ی استفاده‌ی مردم ۵۶ کشورجهان از موبایل‌های هوشمند مورد بررسی قرار گرفته است که گزارش آن تحت عنوان GMEI یا «شاخص جهانی استفاده از موبایل» منتشر شده است. در قسمتی از این گزارش استفاده‌‌ی کاربران از موبایل، بین استفاده‌های عادی تا استفاده‌های حرفه‌ای طبقه‌بندی شده‌اند، و بر اساس آن در سال ۲۰۱۶ عادی‌ترین استفاده‌ها همان تماس تلفنی و ارسال پیامک هستند. بعد از آن، استفاده از گوشی برای دسترسی به اینترنت کمی حرفه‌ای‌تر محسوب شده، و در مراتب بعدی، استفاده از اپلکیشن‌های دانلودی قرار گرفته‌اند.

جالب است بدانید که حرفه‌ای‌ترین کاربران در این گزارش، کسانی هستند که از موبایل خود برای خرید اینترنتی و یا انتقال پول استفاده می‌کنند، یعنی کسانی که موبایل خود را به یک ابزار مالی تبدیل کرده‌اند. مثال‌هایی که برای استفاده از موبایل به عنوان یک ابزار مالی آورده شده است، جابجایی پول، دریافت و پرداخت پول با دوستان از طریق موبایل، پرداخت قبض و استفاده از اینترنت بانک است.

خوشبختانه در کشور ما هم اپلیکیشن‌های کارآمدی در زمینه‌ی خرید اینترنتی و انتقال پول ارائه شده است و نیاز کاربران حرفه‌ای را تا حد زیادی تأمین کرده است و شما نیز اگر از آنها استفاده می‌کنید، در سال ۲۰۱۶ یک کاربر حرفه‌ای در این شاخص جهانی محسوب می‌شوید.

تمام تلاش تیم باهمتا بر این است تا این کاربرد حرفه‌ای را برای همه افراد، در بالاترین استانداردهای امنیتی، آسان و قابل استفاده نماید. سرویس باهمتا را هم می‌توانید از طریق اپلیکیشن موبایل برای گوشی‌های اندروید و iOS، دانلود کنید و هم می توانید از نسخه تحت وب آن استفاده کنید.

اگر روزی در صف طولانی خودپرداز بانک انتظار کشیدید، یاد دفترچه تلفن قدیمی مادربزرگ و وارد کردن آهسته ی شماره‌ها بیفتید: دیلینگ، دیلینیگ، دیلینگ.