تغییر واحد از ریال به تومان

مدتی پیش دولت واحد پول ایران را از ریال به تومان تغییر داد و پیشنهاد این تغییر با حذف یک صفر از پول ملی را به مجلس ارائه کرده است. البته هنوز مجلس این طرح را تصویب نکرده است.

شاید این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد که مبلغی که فروشنده یا خریدار در دستگاه کارت خوان وارد کرده یک صفر بیشتر یا یک صفر کمتر داشته است. یا اینکه همواره باید در رسیدهای پرداخت خود، تبدیل واحد را در ذهن تان انجام دهید تا از درستی مبلغ تراکنش مطمئن شوید. یا در صورت حساب‌های بانکی خود همواره باید تبدیل واحد را ذهنی انجام دهید تا حس بهتری نسبت به مبلغ تراکنش داشته باشید. یا اینکه بخواهید به یک نفر خارجی توضیح دهید که از روی اسکناس‌ها نخست باید یک صفر را حذف کند و سپس مبلغ درخواستی فروشنده را بپردازد!

پیش از این صحبت از حذف ۳ یا ۴ صفر از پول ملی بود. این تصمیم بسیار بزرگ و سختی است و پیش نیازهای زیادی از جمله کاهش نرخ تورم و به ثبات رسیدن آن برای چند سال را دارد. ولی حذف یک صفر و تبدیل واحد به تومان یک تغییر برای بهبود تجربه کاربر و ساده تر شدن فرایندهای روزمره است و هزینه‌ی اجرایی بسیار پایینی دارد.

در باهمتا هم برای بهبود تجربه کاربران، کاهش بار ذهنی و کاهش خطای کاربری، واحد را از ریال به تومان تغییر دادیم. همچنین همه‌ی قبض‌ها و درگاه‌های شخصی که پیشتر ساخته شده اند، بروز شده و مبلغ‌ها به تومان نمایش داده می‌شوند و نیاز به تغییری از سمت کاربران نیست.

امیدواریم مجلس هم این طرح را تصویب کند تا در لایه‌ی بانکی و دیگر نرم افزارها و کاربردها هم مردم بتوانند با یک واحد پولی کار کنند و زندگی ساده تر و بار ذهنی کمتری داشته باشند.