برگشت به واحد ریال

در حدودِ یک ماهِ پیش، واحدِ پولی را از ریال به تومان تغییر دادیم و دلیل‌های خودمان را هم در مطلبی نوشتیم. ولی پس از این کار تعدادی از کاربرانِ درگاه شخصی با مشکل روبرو شدند و پرداخت کنندگان مبلغ‌ها را به ریال وارد می‌کردند که این کار باعث می‌شد تا مبلغِ هر تراکنش ۱۰ برابر شود. پس از آن هم فرایندِ هماهنگی و پس فرستادنِ پول دردسرهای خودش را برای پرداخت کننده و دریافت کننده داشت.

برای رفعِ این مشکل، نخست یک حرکت به واژه‌ی «تومان» اضافه کردیم تا کاربران آن را ببینند. کاربران آن را می‌دیدند و باز هم بنا به عادت، یک صفر به مبلغ اضافه می‌کردند و باز هم همان مشکل پیش می‌آمد. سپس مبلغ را به تومان روی دکمه‌ی پرداخت نوشتیم تا پرداخت کننده پیش از زدنِ دکمه، دوباره مبلغ را ببیند. ولی باز هم توجهی به آن نمی‌شد. خواستیم یک پیامِ هشدار هم نمایش دهیم، ولی خب شاید آن را هم می‌دیدند و توجه نمی‌کردند.

ریشه‌ی مشکل از آنجا است که کاربران همیشه در وارد کردنِ مبلغ، ‌پس از نوشتنِ آن، یک صفر به مبلغ اضافه می‌کنند و سپس ادامه می‌دهند. از آنجا که در بسیاری از کاربردهای دیگر همچنان مبلغ به ریال وارد می شود (دستگاه‌های خودپرداز، دستگاه‌های کارتخوان، اینترنت بانک‌ها، برنامه‌های حسابداری و …) نمی توان به سادگی این عادت را فراموش کرد.

اگر چه واحدِ تومان برای بیشترِ کاربران کاربردی‌تر و قابل فهم‌تر است، ولی برای پیشگیری از مشکلی که برای برخی از کاربران پیش آمده، تصمیم گرفتیم تا در زمان ورودِ مبلغ، به واحدِ ریال برگردیم و فکر می‌کنیم که خطای کاربریِ کمتری رخ خواهد داد.