مثل ندارد باغ امیدش؛ باهمتا در روز جمعه رفع فیلتر شد

پایداری بر اصول برای ما ارزشمند است و مهم نیست که در این راه چقدر رنج ببریم. آنچه به ما گذشت سخت بود، اما برای ما مثل الماسی گرانبها شد که در کوله‌بار تجاربمان گذاشتیم و ما را قوی‌تر خواهد کرد.

جمعه‌ی دو هفته پیش بدون هیچ اخطار قبلی وبسایت باهمتا به دستور دادستانی فیلتر شد، و ما از همان روز موضوع را با جدیت و از مسیر قانونی پیگیری کردیم.

نداشتن متولی برای صنعت جدید فین‌تک (فناوری‌های مالی)، اصلی‌ترین علت فیلتر شدن باهمتا بود. این امر چیزی نبود که در اثر تخلف و یا حتی کوتاهی در انجام وظایف صورت گرفته باشد، و ما امیدواریم سریعتر این نقیصه توسط ارگانهای ذیربط رفع شود.

در خلال پیگیری‌ها سازمان‌های گوناگون عنوان کردند، فیلتر کردن ناگهانی و بدون اخطار قبلی را شیوه‌ی مناسبی در برخورد با کسب و کارهای نوپا نمی‌دانند. امیدواریم در آینده شاهد چنین برخوردهایی با هیچ‌کدام از کسب و کارهای نوپا که نیاز به حمایت دارند نباشیم.

کسب و کارهای جدید معمولاً نیازهای جدید جامعه را شناسایی کرده و برای مرتفع کردن آنها، راهکارهای جدید عرضه می‌کنند. خلأ قانونی بیشترین چیزی است که این کسب و کارها با آن روبرو می‌شوند، و انتظار می‌رود نهادهای حکومتی با حمایت و همراهی، فضای این فعالیت‌ها را امن‌تر و مناسب‌تر کنند، تا به نیازهای جامعه پاسخ داده شود. اما آنچه در فیلترینگ اخیر اتفاق افتاد، خلاف این انتظار بود.

دو مقوله امنیت و حریم شخصی در کنار اصل رعایت چارچوب‌های قانونی همیشه بالاترین اولویت ما در ارائه سرویس به شما کاربران عزیز بوده است. ما به شما تعهد داده‌ایم و به هیچ عنوان در حیطه‌ای به غیر از قانون و تعهداتمان پا نخواهیم گذاشت. با افتخار و خوشحالی به شما اعلام می‌کنیم که بعد از دو هفته، و آن هم در روز جمعه، وبسایت باهمتا رفع فیلتر شد.

اول از همه خدا را شکر می‌کنیم که با تمام سختی‌ها، توانستیم بر اصول و اخلاق پایدار بمانیم. و بعد از شما کاربران عزیر تشکر می‌کنیم که همیشه همراه ما بودید و این همراهی، بزرگترین منبع انرژی برای ما بوده است.

همچنین از انجمن فین‌تک، فعالان حوزه فناوری، رسانه‌ها، بانک مرکزی، وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی و نظام صنفی رایانه‌ای کشور، جناب آقای امیری از مدیران کارگروه فیلترینگ (که با سعه صدر حتی در ایام تعطیل پاسخگو و پیگیر حل مشکل بودند) وسرانجام به طور ویژه از شرکت پرداخت الکترونیکی سامان تشکر می‌کنیم که هر کدام نقشی موثر در رفع فیلتر باهمتا داشتند.

با نگاه به آینده، تمام تلاش خود را برای ارائه‌ی سرویسی در بالاترین سطح کیفی به شما عزیزان انجام خواهیم داد.

همچنان در تلاشیم/

توضیح عکس: کوه قندیل، منبع: باشگاه خبرنگاران