خداحافظی باهمتا با فروشگاه اپل

ویرایش: این تصمیم باهمتا تنها به دلیل ارائه سرویس بهتر به کاربران iOS خود بوده است. اپلیکیشن باهمتا و دیگر اپلیکیشن‌های ایرانی نمی‌توانند بروزرسانی شوند، و این محدودیت باعث شده که ما نتوانیم امکانات جدید را به کاربران iOS ارائه کنیم که به همین دلیل، پویایی را از دست داده‌ایم. ما قصد داریم از دو روش جایگزین برای کاربران iOS استفاده کنیم و با کمک و بازخورد کاربران خود به ویژه کاربران iOS این دو روش را بهبود دهیم.

به تازگی شرکت اپل (Apple) اجازه‌ی بروزرسانی به برنامه‌های ایرانی که روی فروشگاه App Store بودند را نمی‌دهد و بیشتر برنامه‌های ایرانی اکنون نمی‌توانند بروز‌رسانی شوند. به گفته‌ی این شرکت، این کار به دلیل قانون تحریم آمریکا است و نمی‌تواند اجازه دهد برنامه‌های ایرانی روی فروشگاه اپل قرار بگیرند. این در حالی است که در چند سال گذشته، فشار بسیار کمتری از سوی اپل آورده می‌شد و بیشتر برنامه‌ها بدون مشکل روی این فروشگاه قرار می‌گرفتند.

از سوی دیگر فروشگاه Google Play هم که برای برنامه‌های اندروید است، در آغاز رویکرد مشابهی داشت و اجازه‌ی فعالیت به برنامه‌های ایرانی را نمی‌داد. ولی به دلیل اینکه محدودیتی برای نصب برنامه‌های خارج از فروشگاه نبود، چند فروشگاه‌ ایرانی مانند کافه بازار توانستند به سرعت رشد کنند و نیاز کاربران به وجود یک فروشگاه را پاسخ دهند. این موضوع به گسترش اندروید در ایران کمک کرده است و کاربران با خاطری آسوده با آن کار می‌کنند.

همه‌ی برنامه‌های مخصوص iOS یا باید از فروشگاه اپل دریافت شوند یا اینکه با گواهینامه‌ی یک شرکت ثبت شده که آن هم از اپل اجازه گرفته، ساخته و نصب شوند. راه نخست را که اپل به تازگی بسته است. راه دوم نیز که هم اکنون تنها راه باقی مانده است باز هم به تصمیم اپل وابسته است و بعید نیست در آینده‌ی نزدیک آن هم بسته شود.

از این رو باهمتا تصمیم گرفته تا به نسخه‌ی iOS برنامه‌ی خود پایان دهد و نسخه‌ی فعلی را نیز از فروشگاه اپل حذف کند. نسخه‌ی فعلی از این رو حذف می‌شود که باهمتا نیاز به تغییر دارد و باید بتواند به جلو پیش برود ولی نسخه‌ی فعلی پویایی را از باهمتا میگیرد و نمیتوانیم بیش از این نسخه‌ی فعلی را پشتیبانی کنیم.

راهکار جایگزین برای کاربران ما که هم اکنون نسخه‌ی iOS را به کار می‌برند، نسخه‌ی وب باهمتا و همچنین بات تلگرام باهمتا است. نسخه‌ی وب برای گوشی‌های همراه بهینه سازی شده و بیشتر ویژگی‌های نسخه‌ی iOS را دارد. همچنین می‌توانید با افزودن نسخه‌ی وب به فهرست برنامه‌های خود (با استفاده از گزینه‌ی Add to Home Screen در Safari) نسخه‌ی وب باهمتا را در فهرست برنامه‌های خود قرار دهید و به سادگی و بدون نیاز به نصب برنامه به آن دسترسی داشته باشید.

ما باور داریم که اپل اشتباه بزرگی کرده و در آینده‌ی نزدیک بازار ایران را به طور کامل از دست خواهد داد و اندروید به دلیل وجود برنامه‌های ایرانی، تقریبا همه‌ی بازار را خواهد گرفت. از محدودیت پیش آمده برای دارندگان گوشی‌های اپل متاسفیم و سعی می‌کنیم در نسخه‌ی وب و بات تلگرام نیاز‌های آنها را به نحو مطلوبی برطرف کنیم و با بازخورد‌های شما آنها را بهتر کنیم.

نسخه‌ی iOS باهمتا روز پنج شنبه ۱۶ شهریور از این فروشگاه حذف می‌شود. سرویس‌دهی خوب کاربران مهمترین علت برای این تصمیم بوده و هرگونه سوال و مشکل را می‌توانید با پشتیبانی باهمتا مطرح کنید.