۱۰ نکته برای جذب سرمایه

در بهمن ۱۳۹۶ شرکت سوئدی پامگرنت در باهمتا سرمایه گذاری کرد و این دومین تجربه ما برای جذب سرمایه در باهمتا بود. تجاربی که بدست آوردیم رو با شما به اشتراک می‌گذاریم تا اگه روزی خواستید سرمایه جذب کنید و یا به عنوان سرمایه‌گذار روی استارتاپی سرمایه گذاری کنید، از آن استفاده کنید.

  1. سرمایه گذار، یک هم تیمی جدید است و نه کارفرما. در مذاکرات از موضع ضعف ظاهر نشوید. سرمایه گذار ایده‌ال، سرمایه گذاری است که مانند یک هم تیمی در کنار شما قرارداشته باشد و برای موفقیت پروژه تلاش کند.
  2. برای آماده کردن فایل ارائه (Pitch Deck) به سرمایه گذار وقت کافی بگذارید. در بسیاری از موارد اولین قضاوت سرمایه‌‌گذار از شما و تیم‌تان فایل ارائه‌ای است که برای آنها ارسال می‌کنید. برای محتوا و طراحی آن زمان مناسبی بگذارید. ناصر غانم زاده در کانال تلگرامش مطلب خوبی در این مورد نوشته که پیشنهاد می‌کنیم بخونید.
  3. بعد از هر جلسه، خودتان را ارتقا بدهید. از مذاکرات و ارائه خودتان در هر جلسه سعی کنید هوشمندانه بازخورد بگیرید و برای ارائه بهتر در جلسه بعدی از بازخوردها استفاده کنید.
  4. خیلی زودتر از آنچه که فکر می‌کنید شروع کنید. برای ما از زمان شروع فرایند جذب سرمایه تا نهایی شدن آن، حدود ده ماه طول کشید در حالیکه پیش‌بینی خود ما دو ماه بود. اگر دیر شروع کنید، فشار و استرس باعث می‌شود موضع خوبی در مذاکره نداشته باشید.
  5. اجازه بدهید سرمایه گذار ارزش شرکت را مشخص کند. ارزش‌گذاری تخصص شما نیست. مبلغی که نیاز دارید را بگویید و فرصت بدهید تا سرمایه گذار پیشنهاد بدهد که با چه درصدی از سهام حاضر است آن مبلغ را به شما بدهد، بعد شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آيا حاضر به معامله هستید یا نه.
  6. معطل هیچ سرمایه گذاری نمانید. با همه‌ی گزینه‌ها به طور همزمان پیش بروید و تا پول هم نگرفتید باور نکنید که کار تمام شده و همچنان به شکل موازی با بقیه پیش بروید.
  7. وارد بازی KPI و اینجور چیز ها نشوید. اگر گفتند باید KPI بگذاریم، دو طرفه‌اش کنید تا خود سرمایه گذار هم بخشی از KPI را به عهده بگیرد.
  8. درصد سهم بالا نشانه خوبی نیست. معمولا بیش از یکبار سرمایه جذب خواهید کرد پس سعی کنید درصد زیادی ندهید که جا برای چند دور سرمایه گذاری داشته باشید و بنیانگذارها هم همچنان علاقه‌مند به شرکت بمانند. برای همین بیش از ۳۰٪ سهم دادن در یک دور سرمایه‌گذاری احتمالا آینده ای به همراه نخواهد داشت. اگر پیشنهادات سرمایه گذاران جذاب نبود، مبلغی که می‌خواهید را تا می‌توانید کم کنید تا درصد کمتری بدهید.
  9. ایده شما به تنهایی، عامل چندان ارزشمندی برای متقاعد کردن سرمایه گذار نیست. توانایی تیم شما برای رشد در آینده، انتخاب بازار مناسب و شانس گرفتن بازار است که سرمایه گذار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  10. سرمایه گذاری یک شروع است که اگر اشتباه پایه گذاری شود شروع مشکلات برای هر دو طرف خواهد بود. در جلسه قرار نیست تنها شما پاسخگو باشید، این یک انتخاب دو طرفه است و می‌توانید سوال‌هایی برای شناخت بهتر از آنها و یا تیم‌های دیگری که روی آنها سرمایه گذاری کرده‌اند بپرسید.

Photo by Nik MacMillan on Unsplash