رویداد المپیک باهمتا، همراه با جوایز هیجان‌انگیز!

اگر شما هم دوست دارید به هر زبونی که شده حرفتون رو به کامپیوتر حالی کنید، امروز روز شماست! روزتون مبارک!

ما در «باهمتا» به این فکر افتادیم که امسال، روز برنامه‌نویس رو با هیجان بیشتری برگزار کنیم، تا شاید علاوه بر یک فعالیت هدفمند و جذاب، دوستان بیشتری هم پیدا کنیم. و امیدواریم یکی از این دوستان شما باشید.

داستان چیه؟

داستان از این قراره که ما یه محصول جدید داریم به نام «وب‌پی» (webpay) که کمک می‌کنه هر کسی در سایت خودش بتونه به آسونی و در امنیت کامل از دیگران پول دریافت کنه. مثلاً یکی فروشگاه اینترنتی داره و میخواد از خریدار پول بگیره، یا یکی میخواد از مشترک سایتش حق اشتراک بگیره، و یا حتی ممکنه بخواد حمایت مالی جمع کنه. همه اینها به چنین سرویسی نیاز دارند.

برای مثال، خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی روی پلتفورم‌های رایج مثل وردپرس، جوملا، دروپال، و یا خیلی پلتفورم‌های دیگه ساخته شده‌اند که برای وصل شدن به سرویس ما باید براشون پلاگین تهیه کنیم. به همین خاطر هم تا الآن پلاگین‌های مختلفی آماده کردیم. و در صدد هستیم که پلاگین‌های بیشتری هم تهیه کنیم.

حالا که روز برنامه‌نویس رسیده، به این فکر افتادیم که این کار رو در قالب مجموعه‌ای از مسابقات برگزار کنیم تا:

  • هم در یک فعالیت جذاب در حین رقابت با دیگران کلی چیز یاد بگیریم،
  • هم «باهمتا» به کسانی که در این فعالیت برنده میشن جایزه بده، جایزه‌های هیجان‌انگیز،
  • و از همه مهمتر دوستانی رو پیدا کنیم که بتونیم سال‌های سال با هم در ارتباط کاری و دوستی باشیم.

اسم این مسابقه رو گذاشتیم «المپیک باهمتا». در این المپیک، برنامه‌نویسان به طور انفرادی شرکت می‌کنند و هر نفر به طور جداگانه، یک یا چند پلاگین می‌نویسه. اما ممکنه چند نفر دیگه هم بخوان همون پلاگین رو بنویسن و اینجاست که رقابت شکل می‌گیره. در رقابت بر سر هر پلاگین به نفر برتر جایزه تعلق می‌گیره و بسته به تعداد پلاگین‌ها و شرکت‌کنندگان، مبلغ این جوایز برای مجموعه پلاگین‌ها می‌تونه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومن برسه!

چطوری میشه توی این المپیک شرکت کرد؟

قبل از هر چیز، توئیت اعلام شروع المپیک رو ریتوئیت کنید. ما تا پایان این مسابقه، هر روز این توئیت و هشتگ #المپیک_باهمتا رو دنبال و شما رو پیدا می‌کنیم.

اگر تا الآن روی github اکانتی ایجاد نکردید، وقتشه که یه اکانت بسازید و یه ریپازیتوری (repository) هم درست کنید و با امکاناتی که اونجا دارید آشنا بشید. چون برنامه‌نویس هستید، حتماً به کارِتون خواهد اومد.

به ریپازیتوری فهرست شرکت‌کننده‌ها در این آدرس برید و در فایل موجود، اکانت توییتر و آدرس ریپازیتوری خودتون رو زیر نام پلتفورمی که علاقه دارین براش پلاگین بنویسین اضافه کنین (لطفاً به ترتیب حروف الفبا). و از طریق pull request درخواست ثبت تغییراتتون رو بفرستین.

اگر هم پلتفورم مورد نظرتون توی لیست نبود، اون رو اضافه کنین (لطفاً باز هم به ترتیب حروف الفبا). ما سعی میکنیم پلتفورم‌های جدید رو در نظر بگیریم و قبول کنیم. اما اگر درخواستتون رد شد از ما دلخور نشین.

وقتی ما تغییرات شما رو در این فایل merge کردیم یعنی شما هم یکی از شرکت‌کنندگان هستید و ما رو به خاطر اینکه اومدین تا با ما در این المپیک حضور داشته باشین، خیلی خوشحال کردین.

در ادامه فایل ReadMe ریپازیتوری خودتون رو ویرایش کنید و راجع به این پروژه توضیحات مفیدی رو بنویسین. خیلی خوبه که از پلتفورم مورد نظر (مثلاً جوملا) در این متن نام ببرید و لینکش رو هم در توضیحات بنویسید. همینطور حتماً در جایی از متن بنویسید که این پلاگین برای اتصال به درگاه «وب‌پی» باهمتا است و لینک webpay.bahamta.com رو معرفی کنید که کسی از این پلاگین به اشتباه در جای دیگری استفاده نکنه.

از اینجا به بعد دیگه ما مزاحمتون نمی‌شیم تا بتونید روی نوشتن پلاگین تمرکز کنید. برای اینکه بدونید «وب‌پی» چطور کار می‌کنه تا براش پلاگین بنویسید حتماً به مستندات API ما نیاز دارید.

تصمیم اینکه تغییرات رو مرتب push کنید با خود شما. اما وقتی زمان مسابقه به پایان رسید و اعلام شد، لازمه که تمام کد خودتون رو برای بررسی و قضاوت push کنید. در این مدت هم توئیتر ما رو دنبال کنید تا اگر موضوعی رو اعلام کردیم شما بی خبر نمونید. اگر سوالی داشتید یا خواستید موضوعی رو بگین، در توییتر ما رو mention کنید یا زیرِ توییت‌های مرتبط با مسابقه reply کنید.

چطوری بَرنده‌ها رو مشخص می‌کنیم؟

بعد از اینکه زمان push کردن کد و مستندات تمام شد، یه فرصت ۱۰ روزه داریم تا هر کسی بتونه کد دیگران رو ببینه، تست کنه و اگر ایراد یا خطایی می‌بینه به عنوان issue در ریپازیتوری اعلام کنه. همزمان هر کسی فرصت داره که issue های مربوط به خودش رو بررسی و برطرف کنه. بعد از پایان این فرصت، داوران وارد کار میشن و کد‌ها، مستندات، issue ها و برطرف‌سازی اونها رو بررسی و نفر برتر رو برای هر پلاگین مشخص می‌کنند. داوران هم برای خودشون معیارهایی دارند که کد‌های خوب و بد رو از هم تمیز بدن و یا کدهایی که ممکنه از دیگران کپی شده باشه، از کد اصلی تشخیص بدن. قطعاً تمیزی کد، داکیومنت خوب، و رعایت کردن convention‌های مناسب جزو معیارهای تصمیم‌گیری خواهد بود،

جایزه‌ها چی هستند و به چه کسانی داده میشه؟

به نفر برتر برای نوشتن هر پلاگین جایزه‌ای نقدی اهدا خواهد شد که مبلغ اون متناسب با تعداد رقبا در نوشتن آن پلاگین خواهد بود.

مبلغ جوایز برای هر پلاگین به طور جداگانه از این قراره:

تعداد رقبا در نوشتن یک پلاگین جایزه نفر برتر
سه نفر و بیشتر ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومن
دو نفر ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تومن
یک نفر ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ تومن

قوانین

۱- فقط پلاگین دوستانی مورد بررسی و قضاوت (و در نتیجه مشمول جایزه) قرار می‌گیره که:

  • توئیت ما رو ریتوئیت کرده باشند.
  • نامشون جزو شرکت‌کنندگان ثبت شده باشه.
  • چارچوب تعریف شده از طرف داوران برای کد پلاگین و مستندات مربوط رو رعایت کرده باشند.
  • در زمان مقرر همه کد و مستندات رو push کرده باشند.

۲- هر نفر حداکثر می‌تونه در پیاده‌سازی چهار پلاگین شرکت کنه.

۳- قوانینی که در طول زمان رقابت از طرف گروه داوران اعلام بشه، جزو قوانین این رقابت خواهد بود.