تجربه همکاری با پادکست بی‌پلاس

حدود پنج ماه پیش که اولین قسمت از فصل سوم پادکست بی‌پلاس منتشر شد برای اولین بار بود که حضور توی پادکست رو به عنوان اسپانسر تجربه کردیم و حس بسیار خوبی داشتیم از اینکه اسم باهمتا رو از رسانه‌ای می‌شنویم که خودمون مخاطبش هستیم. از طرفی همیشه در کنار اهداف بازاریابی و تبلیغات، یکی از دغدغه‌های ما، حمایت از رسانه‌هایی بوده که در جهت آگاه‌سازی، محتوای ارزشمند به مخاطب خود ارائه می‌دهند و خیلی خوشحالیم که همکاری با بی‌پلاس و دیگر پادکست‌های فارسی زبان فضایی ایجاد می‌کند تا بتونیم به این هدف ارزشمند برسیم.

توی همکاری که بین باهمتا و بی‌پلاس شکل گرفت تجربه‌های مفیدی ایجاد شد که در موردش صحبت می‌کنیم.

از انتخاب پادکست به عنوان رسانه‌ای که میتونه برای معرفی محصول جدید باهمتا یعنی «وب‌پی» مناسب باشه تا شروع مذاکره با دوستان ما توی تیم بی‌پلاس و در نهایت حضور توی سه قسمت از این پادکست و نتایجی که این همکاری به دنبال داشت…

با این مقدمه بریم سراغ سوالاتی که قبل از شروع برامون وجود داشت:

  • مخاطب پادکست‌ها چه کسانی هستند؟
  • چه ارزشی برامون ایجاد میشه اگر توی پادکست‌ها شنیده بشیم؟
  • با چه هدفی باید توی پادکست حضور داشته باشیم؟
  • چطور می‌تونیم به بهترین شکل از تجربه این همکاری استفاده کنیم و نتایجش رو بسنجیم؟

این سوالات باعث شد تا قبل از هر کاری، بررسی‌های دقیقی رو برای شروع همکاری انجام بدیم و در ادامه سعی می‌کنیم که به این سوالات پاسخ بدیم.

این موضوع که روز به روز به تعداد مخاطب‌های پادکست اضافه میشه و از طرفی محتوای پادکست تاریخ انقضا نداره و همیشه پتانسیل شنیده شدن داره یکی از نکته‌های مثبتی بود که باعث شد ما به ادامه کار امیدوارتر بشیم.

توی مرحله بعد فهمیدیم برای اینکه بتونیم مخاطب پادکست رو بهتر بشناسیم هیچ منبعی بهتر از تولیدکننده پادکست یا همون پادکستر نمیتونه کمکمون کنه. البته چون خودمون هم مخاطب این رسانه بودیم کار رو برامون ساده‌تر می‌کرد ولی باز هم سعی کردیم یک بررسی روی حامیان قبلی و مخاطب پادکست توی شبکه‌های اجتماعی انجام بدیم.

باید تصمیم می‌گرفتیم که میخوایم چه پیامی رو از طریق پادکست منتقل کنیم. از اونجایی که به تازگی «وب‌پی» یعنی همون درگاه پرداخت اینترنتی باهمتا رو لانچ کرده بودیم نیاز داشتیم تا این سرویس رو معرفی کنیم و برای مشتریان احتمالی این محصول آگاهی ایجاد کنیم.

مزیت مهم اسپانسری در پادکست اینه که پادکستر از زبان خودش پیام تبلیغاتی شما رو بیان میکنه و این موضوع به میزان اثربخشی پیام کمک زیادی میکنه چون هر کدوم از پادکسترها لحن، ادبیات و نوع ارتباط خاص خودشون رو دارن و مخاطب بهشون عادت کرده و باهاش ارتباط بهتری برقرار میکنه.

برای اینکه بتونیم به بهترین شکل انتقال پیام از طریق پادکست رو انجام بدیم تصمیم گرفتیم که از تجربیات خود بی‌پلاس به عنوان یکی از مشتریان سرویس باهمتا استفاده کنیم. درگاه پرداخت اینترنتی باهمتا از مدتی قبل بر روی سایت بی‌پلاس پیاده سازی شده بود و نتایج استفاده از اون کاملاً رضایت بخش بود. پس برای تهیه محتوای معرفی سرویس باهمتا و با مشورت تیم بی‌پلاس، تصمیم بر این شد تا تجربه استفاده از سرویس رو از زبون خودشون و متناسب با تجربه‌ای که داشتن به گوش مخاطب برسونیم.

باهمتا با افتخار به عنوان اسپانسر پادکست بی‌پلاس در قسمت‌های ۳۷(کِی)، ۳۸(اصل‌گرایی) و ۳۹(چطور کتاب بخوانیم) حضور داشت و این همکاری از اردیبهشت تا خرداد ۹۹ ادامه داشت.

در طی این همکاری و با توجه به نوع تعاملاتی که باهم داشتیم تونستیم رضایت دوطرفه ایجاد کنیم و از همون ابتدا برای این پروژه سه محور اصلی رو در نظر گرفتیم که هدف، رضایتمندی هر سه بود؛

باهمتا به عنوان حامی، بی‌پلاس به عنوان صاحب رسانه و مهمترین بخش یعنی مخاطب و شنونده پادکست که موفقیت ما در گرو رضایت اونهاست.

برای اینکه بتونیم میزان شنیده شدن پادکست رو اندازه‌گیری کنیم از خود دوستان بی‌پلاس کمک گرفتیم و لطف کردن آمارو در اختیارمون گذاشتن.

طبق اصولی که بی‌پلاس برای ارائه گزارشات در نظر داره، ما بعد از گذشت ۱۲ هفته از انتشار هر قسمت به گزارش مربوط به اون دسترسی داشتیم و دلیلش هم اینه که طبق تجربه دوستان، دست کم ۱۲ هفته زمان لازم بود تا هر قسمت به گوش شنونده‌ها برسه. البته اپیزودها بعد از این تاریخ هم همچنان شنونده دارن و بعد از دوازده هفته‌ی اول هم ماهیانه ده تا دوازده هزار نفر این اپیزودها رو از اپ‌های پادکست می‌شنوند.

طبق آمار دریافتی در هفته اول شهریور ماه ۹۹، به طور متوسط هر قسمت از پادکست حدود ۱۸۵ هزار بار دانلود شد که بیش از ۸۵٪ این آمار متعلق به اپ‌های پادگیر است. پادکست بی‌پلاس به جز اپ‌های پادگیر، در سایت‌های ناملیک و ساوندکلود (SoundCloud) و در تلگرام(Telegram) هم منتشر و شنیده می‌شود. اما چون دقت این میزبان‌ها به اندازه‌ی میزبان اصلی پادکست نیست، آمار دانلود از آن‌ها با درصدهای خطای بالا در آمار نهایی لحاظ می‌شوند. مثلاً فقط ۱۰٪ تعداد ویوی فایل در تلگرام به عنوان شنونده در آمار بالا حساب شده‌اند.

طبق آمار به دست آمده از Podcast Connect، تیزر مربوط به اسپانسرشیپ منتشر شده در هر سه قسمت، توسط ۹۰٪ از شنونده‌های آن اپیزود شنیده شده است:

نمودار آماری

همونطور که قابل مشاهده‌اس، امکان اندازه‌گیری تا حد خوبی وجود داره و یک مزیت پادکست هم میتونه این باشه که شنیده شدن یک اپیزود ادامه داره و این نوع از محتوا میتونه همیشه زنده باشه.

موضوع مهم بعدی این بود که بتونیم بفهمیم چقدر تونستیم توی انتقال پیام و جلب توجه مخاطب مؤثر عمل کنیم.

برای اینکه بتونیم اثربخشی پادکست رو اندازه‌گیری کنیم تصمیم گرفتیم تا از خودِ کاربران باهمتا کمک بگیریم و ازشون سوال کنیم که آیا معرفی باهمتا رو از طریق پادکست شنیدن یا نه.

در طی پرسشنامه‌هایی که به طور مشخص برای اهداف مختلف تدوین می‌کنیم نحوه آشنایی کاربران با باهمتا رو مورد سوال قرار میدیم تا بتونیم ارزیابی بهتری از این تجربه داشته باشیم. البته این نکته رو در نظر داریم که این قبیل رسانه‌ها شرایط خاص خودشون رو دارن و بازدهی آن‌ها نیاز به زمان و تکرار داره.

در پایان امیدواریم بازگویی این تجربه برای سایر کسب و کارها مفید بوده باشه و همینطور به سایر پادکست‌ها به عنوان یک رسانه ارزشمند و مفید کمک کند.

ضمن تشکر و آرزوی موفقیت برای تیم پرتلاش و متخصص بی‌پلاس، امیدواریم مجدداً افتخار همکاری در چنین پروژه‌هایی رو داشته باشیم.