دریافت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی

از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی توسط شاپرک، امکان ثبت درگاه پرداخت جدید بدون کد رهگیری مالیاتی میسر نبود. این مسئله باعث شد تا کاربرانی که به درگاه پرداخت جدید نیاز داشتند با دشواری‌های زیادی مواجه شوند و نگرانی‌هایی نیز از باب اعمال قوانین مالیاتی برای کاربران بوجود آيد. در همین راستا مطلب زیر را برای پاسخ به دغدغه‌های این کاربران آماده کرده‌ایم.

سوالی که بسیاری از کاربران مطرح می‌کنند این است که «آیا گرفتن درگاه بدون کد مالیاتی امکان پذیر است»؟ جواب کوتاه و کمی تلخ آن این است که هر چیزی در این بازار امکان پذیر است، اما طبق قانون، استفاده از درگاه بدون کد مالیاتی، هم برای سرویس دهنده و هم برای سرویس گیرنده تخلف محسوب می‌شود و پیشنهاد ما حرکت در مسیر قانون و کم کردن ریسک فعالیت است.

دغدغه دیگر کاربران این است که «آیا با داشتن درگاه پرداخت جدید باید مالیات بپردازیم»؟ در پاسخ باید گفت داشتن درگاه پرداخت و حتی وجود تراکنش مالی روی آن، باعث محاسبه و صدور مالیات نمی‌شود. شروع پروسه محاسبات و صدور مالیات بر مبنای فرم اظهارنامه است که خود شخص تکمیل و ارسال می‌کند. همانطور که اگر شما حساب بانکی داشته باشید، الزاماً به معنی فعالیت اقتصادیِ منجر به پرداخت مالیات نیست. در واقع اگر شما فعالیت اقتصادی می‌کنید ابتدا باید اعلام کنید که درآمد و هزینه‌های شما چقدر است تا اداره مالیات بر اساس آن، عملکرد شما را جهت اخذ مالیات به طور معمول بررسی نماید.

به عبارت دیگر همانطور که سازمان مالیاتی، دریافت مالیات را با بررسی حساب‌های بانکی شروع نمی‌کند (مگر در مواردی که قانون بر اساس گردش مبالغ بالا به سازمان مالیاتی اجازه ورود داده است)، با بررسی درگاه‌های پرداخت هم شروع نمی‌کند. سازمان مالیاتی ابتدا اظهارنامه مالیاتی افراد را بررسی می‌کند و در طی آن، مستندات حساب بانکی و درگاه پرداخت نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. در واقع مسیر بررسی مالیاتی از سمت اظهارنامه به مستندات است و نه برعکس.

تلاش تیم ما همواره در جهت سهولت فعالیت کاربران عزیز بوده و چنانچه تغییرات جدید باعث دشواری در استفاده شما از محصولات باهمتا شده است، از شما پوزش می‌خواهیم. همکاران ما در پشتیبانی علاوه بر اینکه مانند همیشه پاسخگوی سوالات شما هستند، در صورت نیاز می‌توانند در کل مسیر دریافت کد مالیاتی به شما کمک نمایند.