سارقی که توسط باهمتا دستگیر شد!

حوالی ظهر روز چهارشنبه ٧ بهمن ماه در پی تماس تلفنی یكی از شعب بانك ها خبر سرقت از حساب یكی از مشتریان بدستمان رسید، فرد تماس گیرنده ماجرا را این چنین عنوان نمودند كه:

یکی از مشتریانشان به شعبه مراجعه و اعلام سرقت مبلغ صد و بیست میلیون ریال از حسابشان را کرده است كه در صورت حساب بانک مبلغ مذكور به یکی از ترمینال‌های باهمتا منتقل شده بود ودر این راستا درخواست كمك و در صورت امکان ردگیری پول را داشتند.

به سرعت موضوع را با تماس تلفنی به صاحب ترمینالی كه مبلغ به آن واریز شده بود (كه یكی از مشتریان خوب باهمتا بودند)، اعلام کردیم و ایشان اظهار داشتند که حدود یك ساعت پیش فردی از طریق تماس تلفنی با وی تقاضای خرید تعدادی آیفون ٦ را نموده، من نیز برای ایشان قبض باهمتا صادر و بعد از پرداخت قبض از ایشان درخواست ادرس پستی به منظور ارسال سفارش نمودیم كه فرد متهم از دادن ادرس پستی ثابت امتناع و اظهار داشتند در یكی از خیابان‌ها منتظر دریافت سفارش خود هستند.همین موضوع موجب ایجاد شک در من شد و از ارسال خودداری و به ایشان اعلام نمودیم دریافت بسته منوط به حضور فیزیكی ایشان می باشد و ایشان در راه هستند که به اینجا بیایند.

موضوع تماس بانک و اعلام سرقت را با فرد صاحب ترمینال مطرح کردیم و قرار شد تا موضوع را سریعا به پلیس اطلاع دهند تا ماموری به محل اعزام کنند.

وقتی با فرد مالباخته تماس گرفتیم بسیار ناراحت بود و نمی‌دانست که چه کسی و به چه صورت پول را از حساب او برداشت نموده، و امیدی به بازگشت پول نداشت. وقتی به او خبر ردیابی پولش را دادیم باور نمی‌کرد که وقتی بانک نتوانسته به او کمک کند جای دیگری بتواند به او کمک کند و بسیار احساساتی شد. از او خواستیم که سریعا به فروشگاه صاحب ترمینال برود تا وقتی که متهم حضور پیدا می‌کند، حضور داشته باشد.

فرد متهم از همه این اتفاقات بی خبر! وقتی برای دریافت گوشی‌ها به فروشگاه مراجعه نموده بود، دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شد.

بی احتیاطی در حفظ اسراری نظیر رمز دوم و اطلاعات کارت عابر بانك موجب بروز چنین اتفاقی شده بود كه خوشبختانه حرفه ای نبودن متهم و همچنین احتیاط و تیزهوشی صاحب ترمینال در عدم ارسال سفارش به مکان غیرمشخص موجب به سرانجام نرسیدن این سرقت گردید. اگر متهم از طریق انتقال کارت به کارت و یا خرید اینترنتی یا حتی خرید حضوری و از طریق دستگاه پوز اقدام به خرید می‌کرد، حل این معما به سادگی امكان پذیر نبود.

خدا را شاکریم که این سرقت به سرانجام نرسید و در باهمتا توانستیم نقش موثری در ردیابی پول داشته باشیم. این اتفاق باعث شد تصمیم بگیریم به صورت مستمر مطالبی را به منظور آگاهی بخشی در حوزه امنیت بانکداری الكترونیك منتشر کرده تا به نوبه خود بتوانیم سهمی در جلوگیری از اتفاقات این چنینی داشته باشیم.