ایستگاهِ آخر

باهمتا برای ما فراتر از یک محصول و کسب و کار بود. باهمتا برای ما فرصتِ یادگیری و آشنا شدن بود. یادگیریِ تجاربی که شخصیت ما را شکل داده و آشنا شدن با افرادی که بخشی از خانواده و وجود ما شده‌اند. و همین باعث شده مسیری که در این ۸ سال با شما آمدیم برای ما شگفت‌انگیز باشد.

شرایط اما به گونه‌ای رقم خورده که تصمیم گرفته‌ایم باهمتا را در این ایستگاه متوقف کنیم. این تصمیم نه از سر نا‌امیدی، که از واقع‌بینی است. برآوردِ ما از شرایط با انتظارات ما همخوانی ندارد و افقی برای یک فعالیت اقتصادی اثربخش و معنادار دیگر نمی‌بینیم.

شرایطِ سخت، تصمیم‌های سخت را می‌طلبد. و بستن باهمتا همان تصمیم سخت و دشوار ما بود. ولی امیدواریم به ققنوسی که از خاکستر برخیزد تا بتوانیم اندوخته‌هایی که این مسیر به ما هدیه داد را در شرایط و فضایی دیگر به کار بگیریم.

فعالیت باهمتا در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید و از شما خواهشمندیم تا پیش از این تاریخ فعالیت خود را در باهمتا متوقف کنید. تمامی تلاش خود را انجام خواهیم داد که انتقال شما کاربران محترم، با کمترین اختلال مواجه شود و برای تمام تعهداتمان به شما، تا آخرین لحظه خود را مسئول و پاسخگو می‌دانیم.

از کاربران عزیز، تیم همدل، سرمایه گذاران حرفه‌ای، رسانه‌ها، شرکت‌های همکار و رقیب و همه افرادی که به ما اعتماد داشتند و در این مسیر با ما همراه بودند، یاد و قدردانی می‌کنیم که قطعا اگر حمایت و همراهی شما نبود این مسیر طی نمی‌شد.

مدفن عشق جهانست اینجا
یک جهان عشق نهانست اینجا

دی ماه ۱۴۰۲

Photo by Cristina Gottardi on Unsplash

نه به اینترنت طبقاتی

اخباری مبنی بر آماده شدن بسترهایی برای ثبت نام شرکت‌ها جهت دسترسی به اینترنت بدون محدودیت به گوش می‌رسد. اجرایی شدن این قبیل سیاست‌ها که به اساتید، دانشجوها، پزشکان، شرکت‌های تکنولوژی، نمایندگان مجلس، کارمندان دولت، و اقشار مختلف، اینترنتی با محدودیت‌های متفاوت ارائه شود، عنوانی جز اینترنت طبقاتی ندارد.

دسترسی به اینترنت، یکی از حقوق اصلی در جامعه امروز است و همه در برخورداری از آن باید مساوی و برابر باشند. اینترنت در کشور نه تنها باید آزاد که باید به صورت برابر و مساوی بین تمامی مردم، فارغ از جایگاه و نقش اجتماعیشان در دسترس باشد. اگر روزگاری حق تحصیل، یکی از عوامل پیشرفت جامعه و اجزای آن به شمار می‌آمد، امروزه این نقش را اینترنت دارد.

اینترنت طبقاتی، فساد و آسیب‌های جدی را برای کل جامعه به همراه خواهد داشت که زیان آن متوجه همه مردم خواهد بود و ما در باهمتا مسئولیت و وظیفه خود می‌دانیم تا با اینترنت طبقاتی مخالفت کنیم. به همین جهت اعلام می‌کنیم مجموعه باهمتا هرگز برای استفاده از اینترنت طبقاتی اقدامی نخواهد کرد و در کنار مردم از اینترنتی که برای عموم جامعه در دسترس است، استفاده خواهد کرد.

بزرگترین آسیب‌ها و خساراتی که در طول ۸ سال فعالیتِ باهمتا، با آن مواجه شده‌ایم همگی ناشی از سایست‌گذاری‌ها و تصمیمات اشتباه در حاکمیت بوده و در مقطع کنونی، با شرایطی که برای اینترنت بعد از شروع اعتراضات و با تصمیمات اشتباهِ مسئولین بوجود آمده، دیگر چیزی حتی از معنای اینتنرنت هم باقی نمانده است. برآیند این شرایط و عدم وجود امید به تغییر سیاست‌های مسئولین ما را به این جمع‌بندی رسانده که در حال حاضر فعالیت‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری بیشتر را در باهمتا متوقف کنیم.

امیدواریم در آینده نزدیک با تغییر در سیاست‌های پیش‌برنده جامعه که منطبق با اصول جوامع توسعه یافته و آزاد است، ما نیز فعالیت‌های توسعه‌ای خود را در باهمتا برای ساختن جامعه‌ای بهتر از سر بگیریم.

Photo by Duy Pham on Unsplash

دریافت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی

از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی توسط شاپرک، امکان ثبت درگاه پرداخت جدید بدون کد رهگیری مالیاتی میسر نبود. این مسئله باعث شد تا کاربرانی که به درگاه پرداخت جدید نیاز داشتند با دشواری‌های زیادی مواجه شوند و نگرانی‌هایی نیز از باب اعمال قوانین مالیاتی برای کاربران بوجود آيد. در همین راستا مطلب زیر را برای پاسخ به دغدغه‌های این کاربران آماده کرده‌ایم.

سوالی که بسیاری از کاربران مطرح می‌کنند این است که «آیا گرفتن درگاه بدون کد مالیاتی امکان پذیر است»؟ جواب کوتاه و کمی تلخ آن این است که هر چیزی در این بازار امکان پذیر است، اما طبق قانون، استفاده از درگاه بدون کد مالیاتی، هم برای سرویس دهنده و هم برای سرویس گیرنده تخلف محسوب می‌شود و پیشنهاد ما حرکت در مسیر قانون و کم کردن ریسک فعالیت است.

دغدغه دیگر کاربران این است که «آیا با داشتن درگاه پرداخت جدید باید مالیات بپردازیم»؟ در پاسخ باید گفت داشتن درگاه پرداخت و حتی وجود تراکنش مالی روی آن، باعث محاسبه و صدور مالیات نمی‌شود. شروع پروسه محاسبات و صدور مالیات بر مبنای فرم اظهارنامه است که خود شخص تکمیل و ارسال می‌کند. همانطور که اگر شما حساب بانکی داشته باشید، الزاماً به معنی فعالیت اقتصادیِ منجر به پرداخت مالیات نیست. در واقع اگر شما فعالیت اقتصادی می‌کنید ابتدا باید اعلام کنید که درآمد و هزینه‌های شما چقدر است تا اداره مالیات بر اساس آن، عملکرد شما را جهت اخذ مالیات به طور معمول بررسی نماید.

به عبارت دیگر همانطور که سازمان مالیاتی، دریافت مالیات را با بررسی حساب‌های بانکی شروع نمی‌کند (مگر در مواردی که قانون بر اساس گردش مبالغ بالا به سازمان مالیاتی اجازه ورود داده است)، با بررسی درگاه‌های پرداخت هم شروع نمی‌کند. سازمان مالیاتی ابتدا اظهارنامه مالیاتی افراد را بررسی می‌کند و در طی آن، مستندات حساب بانکی و درگاه پرداخت نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. در واقع مسیر بررسی مالیاتی از سمت اظهارنامه به مستندات است و نه برعکس.

تلاش تیم ما همواره در جهت سهولت فعالیت کاربران عزیز بوده و چنانچه تغییرات جدید باعث دشواری در استفاده شما از محصولات باهمتا شده است، از شما پوزش می‌خواهیم. همکاران ما در پشتیبانی علاوه بر اینکه مانند همیشه پاسخگوی سوالات شما هستند، در صورت نیاز می‌توانند در کل مسیر دریافت کد مالیاتی به شما کمک نمایند.

تجربه همکاری با پادکست بی‌پلاس

حدود پنج ماه پیش که اولین قسمت از فصل سوم پادکست بی‌پلاس منتشر شد برای اولین بار بود که حضور توی پادکست رو به عنوان اسپانسر تجربه کردیم و حس بسیار خوبی داشتیم از اینکه اسم باهمتا رو از رسانه‌ای می‌شنویم که خودمون مخاطبش هستیم. از طرفی همیشه در کنار اهداف بازاریابی و تبلیغات، یکی از دغدغه‌های ما، حمایت از رسانه‌هایی بوده که در جهت آگاه‌سازی، محتوای ارزشمند به مخاطب خود ارائه می‌دهند و خیلی خوشحالیم که همکاری با بی‌پلاس و دیگر پادکست‌های فارسی زبان فضایی ایجاد می‌کند تا بتونیم به این هدف ارزشمند برسیم.

توی همکاری که بین باهمتا و بی‌پلاس شکل گرفت تجربه‌های مفیدی ایجاد شد که در موردش صحبت می‌کنیم.

از انتخاب پادکست به عنوان رسانه‌ای که میتونه برای معرفی محصول جدید باهمتا یعنی «وب‌پی» مناسب باشه تا شروع مذاکره با دوستان ما توی تیم بی‌پلاس و در نهایت حضور توی سه قسمت از این پادکست و نتایجی که این همکاری به دنبال داشت…

با این مقدمه بریم سراغ سوالاتی که قبل از شروع برامون وجود داشت:

  • مخاطب پادکست‌ها چه کسانی هستند؟
  • چه ارزشی برامون ایجاد میشه اگر توی پادکست‌ها شنیده بشیم؟
  • با چه هدفی باید توی پادکست حضور داشته باشیم؟
  • چطور می‌تونیم به بهترین شکل از تجربه این همکاری استفاده کنیم و نتایجش رو بسنجیم؟

این سوالات باعث شد تا قبل از هر کاری، بررسی‌های دقیقی رو برای شروع همکاری انجام بدیم و در ادامه سعی می‌کنیم که به این سوالات پاسخ بدیم.

این موضوع که روز به روز به تعداد مخاطب‌های پادکست اضافه میشه و از طرفی محتوای پادکست تاریخ انقضا نداره و همیشه پتانسیل شنیده شدن داره یکی از نکته‌های مثبتی بود که باعث شد ما به ادامه کار امیدوارتر بشیم.

توی مرحله بعد فهمیدیم برای اینکه بتونیم مخاطب پادکست رو بهتر بشناسیم هیچ منبعی بهتر از تولیدکننده پادکست یا همون پادکستر نمیتونه کمکمون کنه. البته چون خودمون هم مخاطب این رسانه بودیم کار رو برامون ساده‌تر می‌کرد ولی باز هم سعی کردیم یک بررسی روی حامیان قبلی و مخاطب پادکست توی شبکه‌های اجتماعی انجام بدیم.

باید تصمیم می‌گرفتیم که میخوایم چه پیامی رو از طریق پادکست منتقل کنیم. از اونجایی که به تازگی «وب‌پی» یعنی همون درگاه پرداخت اینترنتی باهمتا رو لانچ کرده بودیم نیاز داشتیم تا این سرویس رو معرفی کنیم و برای مشتریان احتمالی این محصول آگاهی ایجاد کنیم.

مزیت مهم اسپانسری در پادکست اینه که پادکستر از زبان خودش پیام تبلیغاتی شما رو بیان میکنه و این موضوع به میزان اثربخشی پیام کمک زیادی میکنه چون هر کدوم از پادکسترها لحن، ادبیات و نوع ارتباط خاص خودشون رو دارن و مخاطب بهشون عادت کرده و باهاش ارتباط بهتری برقرار میکنه.

برای اینکه بتونیم به بهترین شکل انتقال پیام از طریق پادکست رو انجام بدیم تصمیم گرفتیم که از تجربیات خود بی‌پلاس به عنوان یکی از مشتریان سرویس باهمتا استفاده کنیم. درگاه پرداخت اینترنتی باهمتا از مدتی قبل بر روی سایت بی‌پلاس پیاده سازی شده بود و نتایج استفاده از اون کاملاً رضایت بخش بود. پس برای تهیه محتوای معرفی سرویس باهمتا و با مشورت تیم بی‌پلاس، تصمیم بر این شد تا تجربه استفاده از سرویس رو از زبون خودشون و متناسب با تجربه‌ای که داشتن به گوش مخاطب برسونیم.

باهمتا با افتخار به عنوان اسپانسر پادکست بی‌پلاس در قسمت‌های ۳۷(کِی)، ۳۸(اصل‌گرایی) و ۳۹(چطور کتاب بخوانیم) حضور داشت و این همکاری از اردیبهشت تا خرداد ۹۹ ادامه داشت.

در طی این همکاری و با توجه به نوع تعاملاتی که باهم داشتیم تونستیم رضایت دوطرفه ایجاد کنیم و از همون ابتدا برای این پروژه سه محور اصلی رو در نظر گرفتیم که هدف، رضایتمندی هر سه بود؛

باهمتا به عنوان حامی، بی‌پلاس به عنوان صاحب رسانه و مهمترین بخش یعنی مخاطب و شنونده پادکست که موفقیت ما در گرو رضایت اونهاست.

برای اینکه بتونیم میزان شنیده شدن پادکست رو اندازه‌گیری کنیم از خود دوستان بی‌پلاس کمک گرفتیم و لطف کردن آمارو در اختیارمون گذاشتن.

طبق اصولی که بی‌پلاس برای ارائه گزارشات در نظر داره، ما بعد از گذشت ۱۲ هفته از انتشار هر قسمت به گزارش مربوط به اون دسترسی داشتیم و دلیلش هم اینه که طبق تجربه دوستان، دست کم ۱۲ هفته زمان لازم بود تا هر قسمت به گوش شنونده‌ها برسه. البته اپیزودها بعد از این تاریخ هم همچنان شنونده دارن و بعد از دوازده هفته‌ی اول هم ماهیانه ده تا دوازده هزار نفر این اپیزودها رو از اپ‌های پادکست می‌شنوند.

طبق آمار دریافتی در هفته اول شهریور ماه ۹۹، به طور متوسط هر قسمت از پادکست حدود ۱۸۵ هزار بار دانلود شد که بیش از ۸۵٪ این آمار متعلق به اپ‌های پادگیر است. پادکست بی‌پلاس به جز اپ‌های پادگیر، در سایت‌های ناملیک و ساوندکلود (SoundCloud) و در تلگرام(Telegram) هم منتشر و شنیده می‌شود. اما چون دقت این میزبان‌ها به اندازه‌ی میزبان اصلی پادکست نیست، آمار دانلود از آن‌ها با درصدهای خطای بالا در آمار نهایی لحاظ می‌شوند. مثلاً فقط ۱۰٪ تعداد ویوی فایل در تلگرام به عنوان شنونده در آمار بالا حساب شده‌اند.

طبق آمار به دست آمده از Podcast Connect، تیزر مربوط به اسپانسرشیپ منتشر شده در هر سه قسمت، توسط ۹۰٪ از شنونده‌های آن اپیزود شنیده شده است:

نمودار آماری

همونطور که قابل مشاهده‌اس، امکان اندازه‌گیری تا حد خوبی وجود داره و یک مزیت پادکست هم میتونه این باشه که شنیده شدن یک اپیزود ادامه داره و این نوع از محتوا میتونه همیشه زنده باشه.

موضوع مهم بعدی این بود که بتونیم بفهمیم چقدر تونستیم توی انتقال پیام و جلب توجه مخاطب مؤثر عمل کنیم.

برای اینکه بتونیم اثربخشی پادکست رو اندازه‌گیری کنیم تصمیم گرفتیم تا از خودِ کاربران باهمتا کمک بگیریم و ازشون سوال کنیم که آیا معرفی باهمتا رو از طریق پادکست شنیدن یا نه.

در طی پرسشنامه‌هایی که به طور مشخص برای اهداف مختلف تدوین می‌کنیم نحوه آشنایی کاربران با باهمتا رو مورد سوال قرار میدیم تا بتونیم ارزیابی بهتری از این تجربه داشته باشیم. البته این نکته رو در نظر داریم که این قبیل رسانه‌ها شرایط خاص خودشون رو دارن و بازدهی آن‌ها نیاز به زمان و تکرار داره.

در پایان امیدواریم بازگویی این تجربه برای سایر کسب و کارها مفید بوده باشه و همینطور به سایر پادکست‌ها به عنوان یک رسانه ارزشمند و مفید کمک کند.

ضمن تشکر و آرزوی موفقیت برای تیم پرتلاش و متخصص بی‌پلاس، امیدواریم مجدداً افتخار همکاری در چنین پروژه‌هایی رو داشته باشیم.

رویداد المپیک باهمتا، همراه با جوایز هیجان‌انگیز!

اگر شما هم دوست دارید به هر زبونی که شده حرفتون رو به کامپیوتر حالی کنید، امروز روز شماست! روزتون مبارک!

ما در «باهمتا» به این فکر افتادیم که امسال، روز برنامه‌نویس رو با هیجان بیشتری برگزار کنیم، تا شاید علاوه بر یک فعالیت هدفمند و جذاب، دوستان بیشتری هم پیدا کنیم. و امیدواریم یکی از این دوستان شما باشید.

داستان چیه؟

داستان از این قراره که ما یه محصول جدید داریم به نام «وب‌پی» (webpay) که کمک می‌کنه هر کسی در سایت خودش بتونه به آسونی و در امنیت کامل از دیگران پول دریافت کنه. مثلاً یکی فروشگاه اینترنتی داره و میخواد از خریدار پول بگیره، یا یکی میخواد از مشترک سایتش حق اشتراک بگیره، و یا حتی ممکنه بخواد حمایت مالی جمع کنه. همه اینها به چنین سرویسی نیاز دارند.

برای مثال، خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی روی پلتفورم‌های رایج مثل وردپرس، جوملا، دروپال، و یا خیلی پلتفورم‌های دیگه ساخته شده‌اند که برای وصل شدن به سرویس ما باید براشون پلاگین تهیه کنیم. به همین خاطر هم تا الآن پلاگین‌های مختلفی آماده کردیم. و در صدد هستیم که پلاگین‌های بیشتری هم تهیه کنیم.

حالا که روز برنامه‌نویس رسیده، به این فکر افتادیم که این کار رو در قالب مجموعه‌ای از مسابقات برگزار کنیم تا:

  • هم در یک فعالیت جذاب در حین رقابت با دیگران کلی چیز یاد بگیریم،
  • هم «باهمتا» به کسانی که در این فعالیت برنده میشن جایزه بده، جایزه‌های هیجان‌انگیز،
  • و از همه مهمتر دوستانی رو پیدا کنیم که بتونیم سال‌های سال با هم در ارتباط کاری و دوستی باشیم.

اسم این مسابقه رو گذاشتیم «المپیک باهمتا». در این المپیک، برنامه‌نویسان به طور انفرادی شرکت می‌کنند و هر نفر به طور جداگانه، یک یا چند پلاگین می‌نویسه. اما ممکنه چند نفر دیگه هم بخوان همون پلاگین رو بنویسن و اینجاست که رقابت شکل می‌گیره. در رقابت بر سر هر پلاگین به نفر برتر جایزه تعلق می‌گیره و بسته به تعداد پلاگین‌ها و شرکت‌کنندگان، مبلغ این جوایز برای مجموعه پلاگین‌ها می‌تونه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومن برسه!

چطوری میشه توی این المپیک شرکت کرد؟

قبل از هر چیز، توئیت اعلام شروع المپیک رو ریتوئیت کنید. ما تا پایان این مسابقه، هر روز این توئیت و هشتگ #المپیک_باهمتا رو دنبال و شما رو پیدا می‌کنیم.

اگر تا الآن روی github اکانتی ایجاد نکردید، وقتشه که یه اکانت بسازید و یه ریپازیتوری (repository) هم درست کنید و با امکاناتی که اونجا دارید آشنا بشید. چون برنامه‌نویس هستید، حتماً به کارِتون خواهد اومد.

به ریپازیتوری فهرست شرکت‌کننده‌ها در این آدرس برید و در فایل موجود، اکانت توییتر و آدرس ریپازیتوری خودتون رو زیر نام پلتفورمی که علاقه دارین براش پلاگین بنویسین اضافه کنین (لطفاً به ترتیب حروف الفبا). و از طریق pull request درخواست ثبت تغییراتتون رو بفرستین.

اگر هم پلتفورم مورد نظرتون توی لیست نبود، اون رو اضافه کنین (لطفاً باز هم به ترتیب حروف الفبا). ما سعی میکنیم پلتفورم‌های جدید رو در نظر بگیریم و قبول کنیم. اما اگر درخواستتون رد شد از ما دلخور نشین.

وقتی ما تغییرات شما رو در این فایل merge کردیم یعنی شما هم یکی از شرکت‌کنندگان هستید و ما رو به خاطر اینکه اومدین تا با ما در این المپیک حضور داشته باشین، خیلی خوشحال کردین.

در ادامه فایل ReadMe ریپازیتوری خودتون رو ویرایش کنید و راجع به این پروژه توضیحات مفیدی رو بنویسین. خیلی خوبه که از پلتفورم مورد نظر (مثلاً جوملا) در این متن نام ببرید و لینکش رو هم در توضیحات بنویسید. همینطور حتماً در جایی از متن بنویسید که این پلاگین برای اتصال به درگاه «وب‌پی» باهمتا است و لینک webpay.bahamta.com رو معرفی کنید که کسی از این پلاگین به اشتباه در جای دیگری استفاده نکنه.

از اینجا به بعد دیگه ما مزاحمتون نمی‌شیم تا بتونید روی نوشتن پلاگین تمرکز کنید. برای اینکه بدونید «وب‌پی» چطور کار می‌کنه تا براش پلاگین بنویسید حتماً به مستندات API ما نیاز دارید.

تصمیم اینکه تغییرات رو مرتب push کنید با خود شما. اما وقتی زمان مسابقه به پایان رسید و اعلام شد، لازمه که تمام کد خودتون رو برای بررسی و قضاوت push کنید. در این مدت هم توئیتر ما رو دنبال کنید تا اگر موضوعی رو اعلام کردیم شما بی خبر نمونید. اگر سوالی داشتید یا خواستید موضوعی رو بگین، در توییتر ما رو mention کنید یا زیرِ توییت‌های مرتبط با مسابقه reply کنید.

چطوری بَرنده‌ها رو مشخص می‌کنیم؟

بعد از اینکه زمان push کردن کد و مستندات تمام شد، یه فرصت ۱۰ روزه داریم تا هر کسی بتونه کد دیگران رو ببینه، تست کنه و اگر ایراد یا خطایی می‌بینه به عنوان issue در ریپازیتوری اعلام کنه. همزمان هر کسی فرصت داره که issue های مربوط به خودش رو بررسی و برطرف کنه. بعد از پایان این فرصت، داوران وارد کار میشن و کد‌ها، مستندات، issue ها و برطرف‌سازی اونها رو بررسی و نفر برتر رو برای هر پلاگین مشخص می‌کنند. داوران هم برای خودشون معیارهایی دارند که کد‌های خوب و بد رو از هم تمیز بدن و یا کدهایی که ممکنه از دیگران کپی شده باشه، از کد اصلی تشخیص بدن. قطعاً تمیزی کد، داکیومنت خوب، و رعایت کردن convention‌های مناسب جزو معیارهای تصمیم‌گیری خواهد بود،

جایزه‌ها چی هستند و به چه کسانی داده میشه؟

به نفر برتر برای نوشتن هر پلاگین جایزه‌ای نقدی اهدا خواهد شد که مبلغ اون متناسب با تعداد رقبا در نوشتن آن پلاگین خواهد بود.

مبلغ جوایز برای هر پلاگین به طور جداگانه از این قراره:

تعداد رقبا در نوشتن یک پلاگین جایزه نفر برتر
سه نفر و بیشتر ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومن
دو نفر ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تومن
یک نفر ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ تومن

قوانین

۱- فقط پلاگین دوستانی مورد بررسی و قضاوت (و در نتیجه مشمول جایزه) قرار می‌گیره که:

  • توئیت ما رو ریتوئیت کرده باشند.
  • نامشون جزو شرکت‌کنندگان ثبت شده باشه.
  • چارچوب تعریف شده از طرف داوران برای کد پلاگین و مستندات مربوط رو رعایت کرده باشند.
  • در زمان مقرر همه کد و مستندات رو push کرده باشند.

۲- هر نفر حداکثر می‌تونه در پیاده‌سازی چهار پلاگین شرکت کنه.

۳- قوانینی که در طول زمان رقابت از طرف گروه داوران اعلام بشه، جزو قوانین این رقابت خواهد بود.

وب‌پی(webpay) - درگاه پرداخت اینترنتی باهمتا

وب‌پی جدیدترین محصول باهمتا با هدف ارائه درگاه پرداخت اینترنتی به کسب و کارهای آنلاین است. درخواست‌های کاربران و بررسی‌های انجام شده ما را به این نتیجه رسانید که محصولی ارزشمند برای پوشش نیاز‌های کاربران ارائه کنیم. درگاه پرداخت آنلاین باهمتا بر روی هرگونه کسب و کار آنلاین اعم از وبسایت و اپلیکیشن موبایل که فرآیند فروش و دریافت آنلاین پول از مشتری را پشتیبانی می‌کنند، قابل استفاده است.

مأموریت ما در درگاه پرداخت اینترنتی وب‌پی، ارائه تجربه عالی در پرداخت آنلاین برای کاربران است. نسخه اولیه معرفی شده است و امیدواریم با نظرات کاربران هر روز رشد کند و به محصولی بالغ و ایده‌آل برای استفاده کنندگان تبدیل شود.

صاحبان کسب و کار می‌توانند با استفاده از وب‌سرویس(API) معرفی شده و یا افزونه‌های موجود در سایت، این درگاه را بر روی پایگاه خود فعال کنند. تمامی تراکنش‌ها به صورت خودکار با حساب بانکی تعریف شده توسط مشتری تسویه می‌شود و گزارش‌های فروش و تسویه، در پنل قابل دسترس و مشاهده است.

مراحل فعالسازی درگاه پرداخت اینترنتی «وب‌پی»

  • مراجعه به صفحه وب‌پی(webpay)
  • ورود به پنل و ایجاد حساب کاربری در سرویس وب‌پی
  • ثبت اطلاعات فروشگاه و دریافت کلید الکترونیکی
  • دریافت افزونه مورد نیاز و یا راهنمای پیاده‌سازی وب‌سرویس(API)

راه‌اندازی و شروع به کار وب‌پی

پس از ساخت فروشگاه از طریق پنل، اطلاعات شما توسط شاپرک مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که اطلاعات وارد شده صحیح باشد، درگاه شما تایید شده و آماده استفاده است.

گزارش وضعیت فروشگاه و تراکنش‌ها از طریق پنل وب‌پی در دسترس است و می‌توانید اطلاعاتی از قبیل وضعیت فعالیت درگاه، فروش روزانه و ماهانه، مبلغ تسویه شده، مبلغ در انتظار تسویه و سایر اطلاعات مورد نیاز را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید.

با معرفی درگاه پرداخت اینترنتی «وب‌پی» به دیگران، کسب درآمد کنید

برای دریافت کارمزد و کسب درآمد از این روش، کافیست فردی که معرفی می‌کنید در زمان ثبت‌نام، شماره موبایل شما را به عنوان معرف وارد کند. در این شرایط از هر تراکنشی که از طریق درگاه پرداخت فرد معرفی شده توسط شما انجام می‌شود، ۲۰درصد از سهم کارمزد ما به شما خواهد رسید.

امیدواریم بتوانیم به کمک نظرات و پیشنهادهای شما همراهان عزیز، روزبه‌روز سرویس بهتر و کامل‌تری را ارائه دهیم. برای ارسال نظرات و سوالات خود از ایمیل پشتیبانی به آدرس info@bahamta.com استفاده کنید. برای شروع و یا آشنایی بیشتر به صفحه وب‌پی(webpay) مراجعه کنید.

شروع رمز پویا، پایان فیشینگ نیست!

فیشینگ، کلاهبرداری اینترنتی، هک یا واژه‌هایی مشابه، این روزها زیاد شنیده می‌شوند. از جمله روش‌هایی که در اینگونه سوء‌استفاده‌ها به کار گرفته می‌شود، می‌توان به ایجاد سایت‌های جعلی فروش اینترنتی و ترفندهایی مانند دریافت شارژ و اینترنت ارزان، پرداخت قبوض و یا ارسال پیامک به کاربران برای تمدید سرویس‌های مختلف اشاره کرد.

حملات فیشینگ چالشی جهانی به شمار می‌رود و صرفاً محدود به ایران نیست و با توجه به گستردگی خدمات آنلاین، بروز این مشکلات اجتناب‌ناپذیر است. جلوگیری از فیشینگ در مرحله اول نیازمند بالا رفتن سواد دیجیتالی کاربران و همزمان تقویت زیرساخت‌های فنی از سوی نهادهای تصمیم گیرنده است. در راستای مبارزه با فیشینگ اقداماتی در جهت بهبود زیرساخت در حال انجام است که جدیدترین آن‌ها استفاده از رمز یکبار مصرف است.

فیشینگ چگونه اتفاق می‌افتد؟

اولین مرحله در فرآیند فیشینگ ایجاد ارتباط شخص کلاهبردار با شماست. این اشخاص سعی دارند تا شما را در مسیری که برای به دست آوردن اطلاعاتتان برنامه‌ریزی‌ کرده‌اند، هدایت کنند. این ارتباط اولیه ممکن است از طریق ارسال پیامک، پیام یا تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات در وب، ارسال ایمیل یا تماس تلفنی اتفاق بی‌افتد. سپس تلاش خواهند کرد تا به روش‌های مختلف اعتماد شما را جلب کرده و انگیزتان را برای همکاری بالا ببرند. پیشنهاداتی مانند دریافت رایگان اینترنت، قرعه‌کشی جایزه بزرگ، سوار شدن بر موج‌های خبری مانند ثبت‌نام برای دریافت یارانه، فعال‌سازی اینترنتی رمز دوم پویا، پرداخت آنلاین قبوض آب و برق و یا تشویق شما برای عوض کردن رمز ایمیلتان.

فراموش نکنیم؛ هیچ گرانی بی‌حكمت نیست و هیچ ارزانی بی‌علت!

به محض اینکه توسط پیشنهادات جذاب آنها ترغیب شوید تا در شیوه کلاهبرداری آنها مشارکت کنید، نوبت به این می‌رسد تا شما را به پایگاهی که از قبل آماده کرده‌اند، هدایت کنند. این پایگاه می‌تواند صفحه‌ای شبیه صفحات بانکی پرداخت اینترنتی، صفحه ورود به ایمیل، صفحه کیف پول بیت‌کوین و یا حتی دستگاه‌های خودپرداز باشد. وقتی به شخص یا شرکتی که با شما در ارتباط است اعتماد کنید، بدون اینکه از پشت پرده این اتفاقات خبر داشته باشید، اطلاعات خود را در اختیار افراد سودجو قرار خواهید داد. در نهایت این افراد در فرصتی مناسب و با اطلاعاتی که به دست آورده‌اند می‌توانند مرحله نهایی نقشه خود که احتمالا سرقت پول یا اطلاعات محرمانه شماست را عملی کنند.

چگونه در دام حملات فیشینگ قرار نگیریم؟

قبل از هر چیز مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم این است که ساده به موضوع فیشینگ نگاه نکنیم و به دنبال راه‌حل‌های کوتاه و سریع نباشیم. بلکه تلاش کنیم تا هر روز با کسب اطلاعات جدید در خصوص امنیت، در جریان تجربه‌های افراد و راه‌های جلوگیری از فیشینگ باشیم. این احتمال وجود دارد که راه‌حل دفع روش‌های فیشینگ در گذشته کاربردی بوده است و در حال حاضر و با پیشرفت دانش و تجربه کلاهبردارها، کاربردی نباشد.

اما برای اینکه دچار حملات فیشینگ نشویم چه راهکارهایی وجود دارد؟

در مرحله اول حتما باید منابعی که از طریق آن، ارتباط اولیه با ما برقرار شده است را دقیق بررسی کنیم. تماس تلفنی(یا ایمیلی) از طرف چه شخص یا شرکتی است؟ و اینکه از چه راهی شماره(یا ایمیل) شما را بدست آورده‌اند؟تحقیق کردن در مورد منابعی که با شما ارتباط برقرار می کنند ممکن است کمی دشوار باشد، ولی در مقایسه با ریسک‌های موجود، حتما ارزشمند است. حتی می‌توانید قبل از هرگونه اقدامی، در خصوص پیام تبلیغاتی که برای شما ارسال شده و سناریویی که درگیر آن شده‌اید در شبکه‌های اجتماعی تحقیق کنید. آیا پیج رسمی دارند؟ و یا اینکه نظرات کاربران دیگر در مورد موضوع چیست.

همچنین باید در صفحاتی که اطلاعات حساس و محرمانه خود مانند رمز ایمیل و اطلاعات بانکی یا کیف پول خود را وارد می‌کنید، از این موضوع مطمئن شوید که در صفحه اصلی هستید و آن صفحه توسط کلاهبردار شبیه‌سازی نشده باشد. به عنوان مثال ممکن است آدرس‌های جعلی اینترنتی بسیار شبیه آدرس‌های اصلی باشند و فقط با تفاوت‌های کوچکی مثل تکرار شدن بعضی حروف ساخته شوند:

به عنوان راه‌های دیگر مقابله با فیشینگ، توصیه می‌کنیم حتما اس‌ام‌اس بانک خود را فعال نگه دارید تا در جریان کامل ورودی و خروجی حساب خود باشید. حساب‌های بانکی خود را تفکیک کنید. به جای اینکه بخش عمده‌ای از پول خود را در یک حساب نگه دارید و با کارت متصل به آن حساب، خریدهای آنلاین خود را انجام دهید، یکی از حساب‌های خود را برای انجام این کار در نظر بگیرند و پول کمی در آن داشته باشید.

از حسابی که بخش عمده پول خود را در آن نگه می‌دارید برای خرید اینترنتی استفاده نکنید و حساب دومی را با موجودی کم برای این کار در نظر بگیرید.

اگر یقین دارید که اطلاعات حسابتان به سرقت رفته است ولی هنوز پولی از حسابتان کم نشده، هر چه سریع‌تر تمامی موجودی حساب خود را برداشت یا جابه‌جا کنید و یا با مراجعه به شعب بانکی جهت بررسی حساب و یا مسدود کردن آن اقدام کنید. در صورتی که برداشت غیرمجازی از حسابتان انجام شده است در اولین فرصت به همراه صورت حساب بانکی، به مراکز مراجع قضایی مراجعه کنید و پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

یادمان باشد در بحث‌های مربوط به امنیت و فیشینگ همیشه از راه‌حل‌های ساده و هیجانی که حس اشتباه امنیت را ایجاد می‌کنند، اجتناب کنیم و به جای راهکارهای میانبر، به دنبال آگاهی و مطالعه از منابع موثق باشیم. اینکه " اگر در صفحه پرداخت بانک از صفحه کلید مجازی استفاده کنیم و یا اگر از فیلترشکن استفاده کنیم دچار فیشینگ نمی‌شویم " راه‌حل درست و کاملی نیست. رمز دوم پویا نیز شاید بتواند به نوعی محدودیت زمانی ۶۰ یا ۱۲۰ ثانیه‌ای برای کلاهبرداران ایجاد کند، اما این افراد همواره به دنبال روش‌های جدیدتر برای رسیدن به اهداف خود هستند و ساختار سرقت خود را به گونه‌ای فراهم می‌کنند تا در مدت زمان‌های کم نیز آن‌ها را به مقاصدشان برساند. پس این ذهنیت که به واسطه فعال کردن رمز دوم پویا، دیگر امکان سوء‌استفاده از حساب وجود ندارد، کاملاً اشتباه است!

استفاده از امکانات بی‌شماری که فضای آنلاین در اختیار ما قرار داده است نیاز به یادگیری و به‌روزبودن دارد. در دنیایی زندگی می‌کنیم که تغییرات به سرعت در حال رخ دادن است و افراد سودجو هر روز به دنبال ارائه روش‌های جدید برای سوءاستفاده و کلاهبرداری هستند. از انتشار و ترویج آموزش‌های نادرست و قدیمی در این فضا اجتناب کنیم و با مطالعه روزانه و مستمر، همیشه در جریان جدیدترین اخبار قرار بگیریم.

باهمتا به صورت کامل بر روی پرداخت‌یاری رفت

تمامی اقدامات لازم برای هماهنگ شدن با چارچوب‌های پرداخت‌یاری بانک مرکزی، توسط باهمتا و در تمامی محصولات آن انجام شد. این تغییرات که مربوط به نوع و زمان تسویه حساب و تأیید اطلاعات حساب بانکی می‌شود، با هدف ایجاد پایداری در ارائه خدمات و همچنین کاهش مشکلات موجود در خصوص تسویه حساب‌ها صورت گرفته است. در اجرای تغییرات جدید، باهمتا تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا کاربران با کمترین مشکل و مطابق با روال تعریف شده، از خدمات سرویس استفاده کنند. بدیهی است که همزمان با تغییرات، مشکلات غیرقابل پیش‌بینی مشاهده شود. ما در باهمتا این آمادگی را داریم تا در کمترین زمان ممکن، ایرادات احتمالی را با بهترین راه حل برطرف کنیم.

زمان و نحوه تسویه حساب‌

تمامی تسویه حساب‌های مربوط به تراکنش‌های باهمتا به صورت تجمیعی(فقط یک بار در روز) همزمان با سیکل پایا در ساعت ۱۶:۳۰ و در روزهای کاری، توسط شاپرک انجام می‌شود.

تأیید حساب بانکی جدید

از این پس تمامی اطلاعات مربوط به تعریف حساب بانکی جدید، توسط شاپرک و ظرف چند ساعت تأیید می‌شود. این اطلاعات شامل کد ملی، تاریخ تولد و شماره شبا است. همچنین کاربرانی که قبلاً فقط شماره شبای بانکی خود را در باهمتا ثبت کرده‌اند و اطلاعات آنها کامل نیست می‌توانند از طریق نسخه اندروید اپلیکیشن و یا نسخه وب‌اپ باهمتا، به بخش «حساب‌های بانکی» مراجعه و “کد ملی” و “تاریخ تولد” خود را بر روی حساب بانکی مورد نظر تعریف کنند.

اگر سوالی داشتید از طریق ایمیل و یا تلگرام با ما مطرح کنید و تیم پشتیبانی آماده پاسخگویی خواهد بود.

Photo by Dose Media on Unsplash

آغاز همکاری باهمتا با شبکه اعتماد کسب و کار (شاکیلید)

باهمتا از ابتدای آذر به شبکه اعتماد کسب و کار شاکیلید پیوست. کاربران باهمتا می‌توانند برای ارتقای سطح کاربری خود در باهمتا، قرارداد همکاری را به شکل دیجیتالی یا با مراجعه به شعب بانک‌های عضو شبکه‌ی شاکیلید امضا کنند. برای امضای قرارداد می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

رمز یکبار مصرف؛ لازم است ولی کافی نیست!

اخیراً اخبار مربوط به رمز دوم یکبار مصرف و کمکی که این سرویس جدید به بهبود امنیت خرید آنلاین و صاحبان کارت بانکی خواهد داشت بسیار شنیده می‌شود. طبق اعلام بانک مرکزی قرار بر این بود که رمز دوم ایستا(رمزی که در حال حاضر در خریدهای اینترنتی از آن استفاده می‌کنیم) تا آخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ اعتبار داشته باشد و بانک‌ها شرایطی را فراهم کنند تا از ابتدای خرداد ماه امسال رمز دوم یکبار مصرف جایگزین شود. احتمالاً به دلایلی از جمله عدم آمادگی بانک‌ها، این بخشنامه عملیاتی نشد.

هفته گذشته در همین راستا دادستان کل کشور در بخشنامه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور اعلام کرد که در پرونده‌های کلاهبرداری رایانه‌ای، در صورتی که تراکنش با رمز دوم یکبار مصرف انجام نشده باشد، مسئولیت جبران خسارت به عهده بانک است.

تا پیش از این چه کسی مسئولیت جبران خسارت را بر عهده داشت؟

تا پیش از این، یکی از جدی‌ترین معضلات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آنلاین، رسیدگی و گاهاً جبران خسارت در خصوص پرونده‌های کلاهبرداری اینترنتی بوده است. این شرکت‌ها اغلب شرکت‌های کوچکی هستند که می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال ایفا کنند. اما بروز چنین مشکلاتی باعث ایجاد زیان‌های جبران‌ناپذیری به این شرکت‌ها می‌شود. بانک مرکزی و دادستانی پس از شناخت مناسب این معضل و با ارائه طرح استفاده از رمز یکبار مصرف، گام مؤثری در جهت بالا بردن امنیت تراکنش‌های بانکی و کاهش ریسک شرکت‌های نوپا برداشته‌اند.

در صورت اجرایی شدن طرح رمز یکبار مصرف به شیوه صحیح، نه تنها امنیت دارندگان کارت پوشش داده خواهد شد، بلکه باعث حمایت از ریسک‌پذیری شرکت‌های کوچک و تمرکز آنها به ارائه خدمات بهتر برای مشتریان خواهد بود و در نهایت رضایت مشتری را به همراه دارد.

آیا با فعالسازی رمز یکبار مصرف نیازهای امنیتی به طور کامل برطرف می‌شود؟

استفاده از رمز یکبار مصرف، جرائم بانکی و برداشت‌های غیرمجاز را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. اما تکنولوژی با سرعت در حال پیشرفت است و متناسب با آن، کلاهبرداری‌های اینترنتی نیز هر روز شکل جدیدتری به خود می‌گیرند. به همین دلیل کاربران فضای مجازی باید دقت بیشتری در بهره‌گیری از خدمات بانکی و پرداخت در فضای آنلاین داشته باشند. تأثیرگذارترین عامل در پیشگیری از این تهدیدها «آگاهی» است.

تأثیرگذارترین عامل در پیشگیری از تهدیدها و ارتقای امنیت، «آگاهی» است.

بانک‌ها، نهادهای نظارتی در فضای آنلاین و همچنین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آنلاین و حتی رسانه‌های مختلف، نقش پررنگی در آگاهی رسانی دارند. قطعاً نمی‌توان به طور کامل ریسک‌های موجود را از بین برد ولی می‌توان این ریسک‌ها را به حداقل رساند. ارتقاء امنیت را باید در قالب یک فرآیند دراز مدت دید که با قدم‌های سنجیده می‌توان روز به روز شرایط بهتری را برای آن رقم زد.

رمز یکبار مصرف(OTP) چیست؟

تکنولوژی رمز یکبار مصرف(One Time Password) یکی از روش‌های مؤثر در افزایش امنیت برای تراکنش‌هایی است که بر پایه کارت انجام می‌شود. پیش‌ از این برخی بانک‌ها از توکن که دستگاهی جداگانه برای تولید رمز بود، استفاده می‌کردند اما با گسترش موبایل این کار به‌ وسیله اپلیکیشن‌ها صورت می‌گیرد. بانک‌ها باید در اپلیکیشن‌های موبایل خود یا با اپلیکیشن جداگانه، امکان استفاده از رمز دوم را فراهم کنند.

حذف شدن اپلیکیشن‌های بانکی از اپ استور و نداشتن گوشی هوشمند برخی از کاربران، اجرای این طرح به این روش را با مشکلاتی همراه می‌کند. استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت رمز یکبار مصرف، گزینه مناسبی برای استفاده در زیرساخت این فرآیند به نظر می‌رسد و برای کسانی که گوشی هوشمند ندارند می‌توان از پیامک به عنوان راهکاری جایگزین استفاده کرد.